Вплив соціальних мереж на формування особистості. Дитина у віртуальному світі.

 Однією з основних ознак розвитку сучасного суспільства є стрімкий розвиток комп’ютерних інформаційних технологій, який дає можливість сучасній людині навчатися, обговорювати проблеми, які турбують, знайомитися та спілкуватися з друзями, а також перенестися в будь-яку країну світу, дізнатися про її культуру та традиції, використовуючи необмежені можливості всесвітньої мережі Інтернет. Незважаючи на те, що Україна за рівнем розвитку інформаційних технологій відстає від деяких країн світу, Інтернет і комп’ютери все більше входять у наше повсякденне життя.

   Соціальні мережі – один із соціальних інститутів, який тією чи іншою мірою виконує замовлення суспільства та окремих соціальних груп щодо певного впливу на населення в цілому, в тому числі й на окремі вікові та соціальні категорії. Вони виступають як засіб інформаційних війн, маніпуляцій людьми, соціалізації, виховання дітей, підлітків і молоді. Під впливом мережевого суспільства змінюється стиль життя людей, зокрема звичні канали отримання інформації, характер міжособистісних взаємин, структура дозвілля, відбувається інтенсивне вироблення нових моделей взаємодії з середовищем. І, безумовно, все це впливає на безперервний процес соціалізації молодої людини.

Підлітковий вік – гострий і напружений період переходу від дитинства до дорослішання, що супроводжується якісною перебудовою усіх сторін розвитку особистості. Його часто називають кризовим, оскільки організм має підвищену чутливість до якихось певних зовнішніх і внутрішніх впливів, які саме в цей час призводять до дуже важливих, безповоротних наслідків. Саме у цей період відбувається усвідомлення дитиною своєї індивідуальності, змінюється її ставлення до навколишнього світу, до себе, до інших людей, відбувається  перебудова потреб та мотивів, поведінки. У підлітковому віці немає відпрацьованих способів вирішення проблем, коло спілкування, найчастіше, обмежується однолітками, перед якими постають такі самі питання. А дорослі не завжди розуміють проблему та не готові надати підтримку. Отже, в надзвичайно бурхливий період свого життя підліток залишається сам на сам зі своїми проблемами. У цілому ряді випадків підлітки вирішуються на самогубство через байдужість та жорстокість дорослих. На такий крок, як правило, вирішуються замкнуті, ранимі за характером підлітки, які страждають від самотності і почуття власної непотрібності, що втратили сенс життя. Основними рисами інтернет-спілкування в соціальних мережах є анонімність, відсутність невербальної інформації, установка на бажані риси партнера, добровільність, прагнення до нетипової, ненормативної поведінки (у  деяких  соціальних мережах дуже важко контролювати дії підлітків, тому дуже часто спостерігається агресія, ненормативна лексика). За допомогою соціальної мережі підліток задовольняє приховані потреби, які не прослідковуються в його реальному житті, а проявляються лише у мріях і фантазіях. Цей соціальний ресурс забезпечує їх втілення через можливість анонімних соціальних взаємодій, за допомогою яких можна створювати нові образи власного «Я». Крім того, не варто забувати і про необмежений доступ до особистої інформації користувачів. Зворотний бік спілкування у соціальних мережах – це відхід від справжнього життя, неможливість налагодити контакти з реальними людьми. І ця проблема дійсно дуже небезпечна: підліток зосереджується на власних переживаннях, перестає спілкуватися з рідними та близькими, так як не знаходить належного розуміння з їхньої сторони. Підлітки втрачають навички прояву інтересу до інших людей у реальному житті.  Особливою проблемою сьогодення є підліткове самогубство. За останні роки різко збільшилася кількість самогубств серед дітей 5-14 років. Надзвичайно високий рівень самогубств відзначається серед підлітків та молоді, що навчаються.  В силу своїх вікових особливостей саме неповнолітні є найбільш вразливим контингентом. Вони найчастіше перебувають  в кризовому стані, що супроводжується сильними емоційними переживаннями, появою таких почуттів, як спустошеність, відчуженість, самотність, і нерідко – втратою сенсу життя. Відсутність навичок саморегуляції та виходу з кризових станів іноді призводить до суїцидальних дій. Серед об’єктивних чинників, що впливають на суїцидальну поведінку дітей є соціальні мережі, “пабліки”, учасниками яких являються підлітки, а їх головною темою – суїцид. Ці групи дійсно схожі  на павутину і далеко не всім дітям вдається виплутатися із неї живими. Підлітки  мають вільний  доступ до інформації про методи скоєння  суїциду і легко знаходять у мережі однодумців, що інколи призводить до  трагічних наслідків. На сторінках “Вконтакті” виявлено близько 30% від всіх посилань, за якими можна отримати  інформацію про методи скоєння суїциду та які мають  заклики до  самогубства. Багато із цих  сторінок  та груп зорієнтовані саме на підлітків. З дітьми в соціальних мережах працюють  професійні  групи, які системно і послідовно, крок за кроком  підштовхують їх до  останньої межі – до самогубства

  Кіберполіція виявила в соцмережах небезпечу групу, що набирає обертів «Червона сова», у якій дітей доводять до самогубства. Принцип її дії такий, як і у «Синього кита». Одні з основних завдань – постійно бути online, моментально відповідати на повідомлення кураторів, які вони надсилають, а також дивитися психоделічні відео посеред ночі. А ще аудіо з «потойбічного світу». Основні поведінкові ознаки участі дітей у «групах смерті» такі: відчуженість, втома, постійно хоче спати, сидить в мережі посеред ночі, з’являються порізи на руках. Якщо ви помітили ці прояви у дитини

    –   не дорікайте і не кричіть на неї!

  • починайте довірливу розмову.
  • Запевніть, що ви допоможете їй вийти з гри і захистите від наслідків.
  • Якщо дитина не йде на контакт – зверніться до психолога.
  • Приділяйте більшу увагу психологічному стану дитини.
  • Спілкуйтеся, цікавтеся їхніми  справами;

    – перевіряйте шкіряні покриви дитини на наявність пошкоджень.

 У разі їх виявлення – з’ясовуйте обставини, за яких вони з’явилися. Особливу увагу звертайте на пошкодження різного роду. Перевіряйте облікові записи (акаунти) дитини в соціальних мережах та групи, до яких входить акаунт. Перевіряйте вміст спілкування у приватних чатах. Важливо звертати  увагу на коло спілкування дитини. Намагайтеся  зайняти вільний час дитини спортивними або культурними секціями. Обов’язково контролюйте те, які фото- та відеофайли знаходяться в гаджетах дитини. Не забудьте встановлювати функцію «батьківський контроль» на всіх гаджетах дитини. Не залежно від віку приділяйте увагу своїм дітям. Спілкуйтеся з вашими дітьми, цікавтеся їхніми  інтересами та справами. І пам’ятайте, що тепло родинного затишку  найголовніше у житті дитини.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *