Що таке інклюзивне навчання?

 Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі». Метою інклюзивного навчання є покращання навчального середовища,  в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.

«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).

Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.

Інклюзивне навчання:
– грунтується на правах людини і принципах рівності;
– спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання;
– це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.

Основа інклюзивного навчання.

Всі учні:
– можуть навчатися різними методами і в різний період часу;
– мають індивідуальні здібності й особливості;
– можуть відчувати, що їх розуміють і цінують;
– мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.

Хто такі діти з особливими потребами?

Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення.

Що таке інвалідність?

«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою. Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства, соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх. Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.

З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально — економічних обставинах.

Переваги інклюзивного навчання.

Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
– розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти;
– приймати дітей дітей з порушеннями у розвитку в загальноосвітню шкільну систему і суспільство;
– працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу;
– залучати батьків в процес навчання і життя школи;
– розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших;
– створювати дружні стосунки з іншими дітьми;
– позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.

Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання:
приймати дітей з порушеннями психофізичного розвитку до шкільного життя, вивчивши їх слабкі та сильні сторони;
– надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами,  їх одноліткам та  вчителям в разі потреби;
– дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може;
– створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі;
– переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини;
– сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації;
– сприяти  підготовці  вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання;
– формувати команду — директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі;
– підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *